11 maj 2017

Nötpaj


Ingredienser ca 15 bitar.




2 dl vetemjöl  
1 msk strösocker
100 g smör 

Fyllning:

200 g hasselnötter
1 dl strösocker  
50 g smör
1 msk kakao
1 msk vetemjöl
1 msk mjölk
1 msk sirap   

Gör så här:

Sätt ugnen på 225°.
Skär smöret i tunna skivor.
Arbeta ihop smör, mjöl och socker till en deg för hand eller i matberedare.
Tryck ut den i en pajform ca 24 cm i diameter eller i en rektangulär form, 15x25 cm.
Låt stå i kyl minst 30 min. 
Rosta nötterna i en långpanna mitt i ugnen.
Passa noga.
Låt svalna något.
Gnugga dem i händerna så skalet lossnar.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen ca 10 min.
Lägg socker, smör, kakao, mjöl, mjölk och sirap i en kastrull.
Värm under omrörning tills det börjar sjuda.
Rör ner nötterna.
Häll nötfyllningen i pajskalet och grädda ytterligare 8-10 min.
Låt pajen svalna.


Tips:

För variation, blanda i andra nötter såsom pecannötter, valnötter och cashewnötter

//Smaklig Fika Pillan

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar

    Kanske gillar du:

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...